Aktuelt
Skanska best på kundetilfredshet

Yngvar Skoland er en av de mange fornøyde Skanska-kundene. Han og kona har funnet sitt eget paradis på Consulens Brygge. – Her blir jeg til de bærer meg ut.
– Jeg er veldig glad i utsikt, og her har jeg fått en fantastisk sjøutsikt som gir en deilig indre ro. Samtidig har jeg kort vei til alt – byen, flyplassen, shoppingsenteret og flotte turområder.
Skoland og kona har bodd i den nye leiligheten på Consulens Brygge i Stavanger i halvannet år og kunne ikke vært mer begeistret enn nå.
– Alt er lagt til rette for det gode liv her. Jeg har fått alt på ett sted og blir nok her til de bærer meg ut, sier Skoland og ler.
Kajakken var også med på flyttelasset.
– Fjorden ligger ofte speilblank – rett utenfor stuedøren. Jeg tar som regel en liten padletur når muligheten byr deg.

Egen gjesteleilighet
Da han og kona solgte eneboligen og flyttet nærmere Stavanger sentrum, var de spente på hva som ventet.
Nå roser de bomiljøet og fellesfasilitetene som Skanska har lagt til rette for. Beboerne har tilgang til et hyggelig fellesrom som brukes til alt fra fotball på storskjerm til strikkekvelder og vinsmakinger. I tillegg kan de låne gjesteleiligheter ved behov.
– Det betyr at jeg ikke trenger et ekstra soverom stående til de få gangene jeg har overnattingsgjester. I stedet har jeg kunnet innrede soverommet som et hjemmekontor, forklarer Skoland.

På lag med kundene
For Skanska betyr KTI-prisen en anerkjennelse av et målrettet arbeid med å sette kunden i sentrum.
– Vi lever av fornøyde kunder, så det å se at vi lykkes med det arbeidet, betyr utrolig mye for oss. Vi har jobbet hardt med å bli en markedsorientert boligutvikler, med tett oppfølging av kundene i alle faser. Denne prisen viser at den innsatsen gir gode resultater, sier Daniel Bjørn, markedsdirektør for boligutvikling i Skanska.
Han trekker frem prosjektledelse, grundig oppfølging og tilpasning til ulike målgrupper som viktige faktorer bak suksessen med Consulens Brygge i Stavanger, Bjørndalen Allé i Kristiansand og Tigergården i Oslo, som alle bidro til KTI-seieren for ettårsbefaring.

En trygg og solid utbygger
Skanska legger stor vekt på å være en trygg og solid aktør som kundene kan stole på. Med over 100 års erfaring i det norske markedet og 4410 ansatte i Norge tar de ansvar for hele verdikjeden, fra utvikling til bygging.
– Tryggheten du får når du kjøper bolig hos oss, handler mye om at du vet hvem som utvikler og hvem som bygger. Vi er en stor, seriøs og trygg aktør som er med fra start til slutt – og fasen etter at du har flyttet inn, understreker Bjørn.

Skaper gode hjem og bomiljø
Skanska har som mål å skape hjem som er gode å bo igjennom et langt livsløp. Det innebærer blant annet å legge til rette for trivelige fellesarealer og naboskap på tvers av generasjoner.
– Vi vet at det å ha et godt naboskap er viktig for å trives. Derfor tilrettelegger vi for fellesrom, aktiviteter gjennom appen Heime, gjesteleiligheter og delerom med verktøy og utstyr. Slik skaper vi mer enn bare en leilighet, men et hyggelig sted å bo med et godt fellesskap, sier Bjørn.
Han trekker også frem betydningen av god arkitektur, som løfter opplevelsen både for beboerne og nabolaget. Tigergården, som ble nominert til Oslo bys arkitekturpris i 2023, er et godt eksempel på dette.

Fulgte opp som lovet
Skoland forteller at han ble positivt overrasket over en smidig kjøpsprosess. Selv om leiligheten allerede var ferdigstilt da han kjøpte den, opplevde han at Skanska var lydhøre for justeringer.
– Jeg hadde egentlig ingen spesielle tilvalg, men nevnte for Skanska at jeg ikke var helt fornøyd med takmalingen på et par steder. Da jeg kom tilbake, hadde de ordnet alt. Det viser at de bryr seg om kundene sine og gjør det lille ekstra, sier Skoland.
Han vet litt om gode kundeforhold. Som tidligere markedssjef har han holdt foredrag om kundetilfredshet på Norsk Kundebarometers årskonferanse i Oslo.
– Det virker som om Skanska både forstår hva som skal til for å oppnå høy kundetilfredshet, og hvilke arbeidsmetoder som må ligge til grunn.
En velfortjent heder
Det er Prognosesenteret som står bak KTI-kåringen. Skanska vant prisen for beste selskap etter ettårsbefaringen.
– Skanska fikk prisen som beste aktør etter ettårsbefaring fordi de hadde høyest kundetilfredshet blant deltagende selskapene som tilfredsstilte våre kriterier for antall svar og svarprosent, sier Heidi Bjørneng, analysesjef hos Prognosesenteret.
– Hva påvirker kundetilfredsheten i boligmarkedet?
– På generelt grunnlag kan jeg si at det er selve boligen, pålitelighet og service som i størst grad påvirker om en kunde blir fornøyd eller ikke.

Høye ambisjoner
Skanska har ambisjoner om å fortsette å levere prosjekter med høy kundetilfredshet. Senere på våren lanserer de blant annet de to siste byggetrinnene på Consulens Brygge, med 58 nye leiligheter for salg.
Andre spennende prosjekter er Løkeberggrenda på Høvik i Bærum, med 58 leiligheter og 28 rekkehus i et bilfritt og barnevennlig tun, samt Parsellhaven i Trondheim – et energieffektiv plusshus boligprosjekt med fokus på urban dyrking i drivhus, plantekasser og med frukttrær.
– Vi tror etterspørselen etter gode fellesfasiliteter og prosjekter som er for alle aldersgrupper vil fortsette. Derfor er vi opptatt av å skape gode bomiljøer for alle, med fasiliteter som gjør det til noe mer enn bare en leilighet, sier Bjørn.